Et godt sted at starte.

 

Hent inspiration.

 

Find en tre - fire bræt eller analoge spil der indeholder elementer fra det emne du ønsker at arbejde med, og som spilles af flere spillere, gerne tre eller flere. Spil dem.

 

Hvordan spilles spillet?

 

Hvordan hænger emnet sammen med emnet?

 

Hvilke forskellige måder er der at for at spille spillet?

 

Spiller alle spillerne det på samme måde?

 

Hvad er det sjove ved at spille spillet?

 

Hvad er ikke så sjovt?

 

Hvilke elementer er forstyrrende?

 

Hvilke forskelle og sammenfald er der imellem spillenes måde at gå til emnet?

Et godt sted at starte med at definere opgaven eller begynde på spil designet, kunne være med det overordnede emne og en helt ind til benet analyse af hvad der er det centrale i det faglige materiale eller i den ene del af dem. Sprog, matematik og visuelle/design elementer skal nok finde vej, afhængigt af kravene til faget, det er de mere komplekse ideer som historier eller dynamikkerne der passende kunne udgøre en central del.

 

Hvordan kan et udtrykkes i et spil? Hvad er spil mekanikken i det?

 

 

Spiller vi med terninger? Er der et bræt? Er der brikker? Kort? Osv.

 

Hvad er legen eller spillet i det?

 

Man kan også begynde med flere figurer og en historie eller et scenarium. Det er godt at være opmærksom på at narrativer i spil ikke er nødvendigvis er lineære, men kan have flere slutninger, løsninger mv. De store gennemgående linier der kan forudbestemmes eller hvor man kan vælge 3-4 mulige afslutninger, afhængigt af hvem der vinder eller taber, hvis spillet kan tabes eller vindes.

 

De mindre historier i historien, kan bruges som scener med forskellige udfordringer og udfaldet af hvert enkelt skal kunne varieres, men alt det kommer vi til.

 

Som underviser kan det være at i vælger et tema for projektet, eller at i lader eleverne vælge mellem flere muligheder.

 

På dette tidspunkt er det vigtigt ikke at lægge sig for fast på en ide, men have den i baghovedet, mens inspirations materiale og resten af materialet gennemgås, så ideen kan justeres og bearbejdes undervejs.

 

Det bedste er at have et par muligheder i tankerne, som så kan passes sammen med andre fag eller ideer undervejs.

 

  • Fase 0.
  •